Potrebujem vybaviť

KRST SVÄTÝ - DIEŤA

Krst v našom cirkevnom zbore tiež znamená, že pokrstené dieťatko sa stáva aj členom zboru, kde bude rásť, chodiť na besiedku, na náboženstvo, či neskôr bude konfirmované. Veríme, že krst nie je len rodinná udalosť, ale aj udalosť cirkevného zboru, pretože sa tešíme z každého, komu bola daná milosť života časného aj večného.

 

 

O krst môžete požiadať na farskom úrade. Termín krstu je potrebné vopred dohodnúť na farskom úrade, najlepšie počas krstného pohovoru. Na krstnom pohovore sú potrební obaja rodičia. Jeho cieľom je priblížiť si program krstu a uvažovať o výchove vo viere a zodpovednosti za kresťanský život.

 

 

Pri podaní žiadosti o krst svätý je potrebné predložiť:

  • rodný list dieťaťa
  • tlačivo ku krstu svätému
  • vyplnený evidenčný list

KRST SVÄTÝ – DOSPELÝ

Pri krste dospelého platí to isté čo pri krste detí. Ku krstu svätému je potrebné predložiť rodný list, vyplnené tlačivo ku krstu svätému dospelého a evidenčný list. Namiesto krstných rodičov zohrávajú dôležitú úlohu svedkovia, ktorí by mali byť akýmisi priateľmi vo viere. Vyberte si ľudí, ktorí vás budú sprevádzať vo viere, povzbudzovať, keď treba napomínať, a aktívne s vami chodiť do kostola na bohoslužby.

 

Krst v našom cirkevnom zbore tiež znamená, že pokrstený sa stáva aj členom zboru, kde má právo zúčastňovať sa na zborovom živote a aktívne sa zapájať do formovania života zboru. Člen zboru má tiež povinnosti, ktoré mu vyplývajú z členstva, ale najmä povinnosti, ktoré mu vyplývajú z toho, že sa stáva súčasťou „kresťanskej rodiny“.

 

O krst dospelého môžete požiadať na farskom úrade. V spoločnom rozhovore si vzájomne dohodneme postup štúdia a termín krstu.

 

Pri podaní žiadosti o krst svätý je potrebné predložiť:

  • rodný list
  • tlačivo ku krstu svätému
  • vyplnený evidenčný list

KONFIRMÁCIA

  1. Podľa CÚ čl. 9 ods. 2 konfirmačnú prípravu absolvujú členovia cirkvi vo veku nad 12 rokov. Príprava je dvojročná. Výnimku z veku a z dvojročnej príprave doby udeľuje senior. Výnimku nemožno udeliť z oboch požiadaviek súčasne.

  2. Dvojročná konfirmačná príprava sa rozumie v rozsahu 80-100 vyučovacích hodín, rozdelených do dvoch bežných rokov. Vyučujúci vedie o konfirmačnej príprave záznam (učebné látky, dochádzka konfirmandov a pod.). Pri príprave starších alebo dospelých je potrebné primeraným spôsobom obsiahnuť celú konfirmačnú látku.

  3. Na konfirmačnú prípravu je farár povinný používať učebnice a prípravku cirkvou schválené. Súčasťou konfirmačnej prípravy má byť aj práca s Bibliou, s evanjelickým spevníkom (naučiť spamäti aspoň 30 piesní – 1. verš), naučiť biblické texty – výpovede, žalmy, modlitby.
  4. Od konfirmandov (i katechuménov) treba požadovať pravidelnú účasť na nedeľných dopoludňajších službách Božích.
  5. Konfirmačná slávnosť sa koná podľa chrámovej Agendy.
  6. Pri konfirmácii dostáva každý konfirmand konfirmačnú rozpomienku (i dospelí), na ktorej nesmie chýbať dátum krstu, uvedený je konfirmačný biblický text s podpisom konfirmujúceho a pečiatkou cirkevného zboru.
  7. Po konfirmácii zapíše konfirmujúci podľa abecedného poriadku konfirmandov do konfirmačnej matriky s uvedením biblického textu a dátumom konfirmácie. K tomuto zápisu sa pripája každá ďalšia individuálna konfirmácia, ak taká bola v zbore počas roka.
  8. Pri zápise ku konfirmačnej príprave zisťuje kňaz, či dieťa absolvovalo školskú náboženskú výučbu. V prípade, že dieťa neabsolvovalo školskú náboženskú výučbu a nenavštevovalo detské služby Božie, je program jeho prípravy doplnený o zameškané časti.

SOBÁŠ

  1. Čo je užitočné vedieť o evanjelickom sobáši?
    a) Evanjelickému sobášu predchádza povinná pastorálna príprava. Sobášiaci v jej rámci oboznámi snúbencov s poriadkom sobášneho obradu a vysvetlí im zmysel jeho jednotlivých častí, tiež poslanie manželstva, rodičovstva – výchovy detí.
    b) Sobáš sa koná vždy v chráme za prítomnosti svedkov, ktorí po sobáši spolu s novomanželmi podpíšu zápisnicu.
    c) Sobáše sa neodporúčajú v advente a v pôste, v predvečer výročných slávností, kajúcich dní a pod.
    d) Sobáš rozvedených je možný po súhlase (dišpenz) dištriktuálneho biskupa.

    Z iných stránok
    V našej cirkvi je kresťanský sobáš doživotný sľub muža a ženy, pred Pánom Bohom a v prítomnosti kresťanských svedkov, v zmysle Ježišových slov: „Čo Boh spojil, človek nerozlučuj“ (Mt. 19:6)

    Pre trvácny manželský vzťah je dôležité mať na mysli a najmä v skutkoch tieto slová:
    „Mužovia, milujte si ženy, ako aj Kristus miloval cirkev a seba samého vydal za ňu.“ (Ef 5:25)
    „Podobne ženy, poddané buďte svojim mužom“ (1P 3:1)

    Právo na kresťanský sobáš má každý člen nášho cirkevného zboru. Mal by spĺňať podmienky, ako je konfirmácia, byť slobodný, prípadne vdovec, vdova. ECAV uznáva každé manželstvo muža a ženy uzavreté v ktorejkoľvek kresťanskej cirkvi alebo pred štátnymi úradmi za plnohodnotné a plnoprávne.

    Preto ak sa rozhodnú zosobášiť osoby opačného pohlavia a jeden z nich je rozvedený – udeľuje výnimku pre cirkevný sobáš dištriktuálny biskup.

    Ako žiadať kresťanský sobáš?
    • Kontaktovať zborového farára/farárku a určiť si termín.
    • Vypísať a potvrdiť žiadosť na Matričnom úrade Nitra, k tomu je potrebné doniesť si občiansky preukaz a rodné listy. Pred matrikárkou žiadosť osobne podpísať.
    • Vyplniť cirkevnú žiadosť a priniesť ju na farský úrad. Figurujú na nej aj mená svedkov (minimálne jeden zo svedkov musí byť evanjelik), vierovyznanie a rodné čísla (kvôli matrike).
    • Dohodnúť sa so zborovým farárom na termíne náuk minimálne 4 mesiace pred termínom svadby. Potom už len očakávať svoj veľký deň. V dohode o uzavretí sobáša je aj kolónka o vierovyznaní detí, v ktorom ich chcú rodičia vychovávať. Preto je dobré, hlavne pri zmiešaných manželstvách, o tejto téme hovoriť ešte pred uzavretím sobáša.
    • Existuje aj možnosť posvätenia manželstva. Je určená pre tých, ktorí už uzatvorili sobáš pred štátnymi orgánmi, ale cítia potrebu, aby manželský zväzok požehnal Boh.

    Požehnanie plnohodnotne nahrádza cirkevný sobáš. Cirkevný sobáš je nezrušiteľný sľub doživotnej lásky a vernosti pred Bohom. Preto je potrebné k nemu pristupovať s veľkou zodpovednosťou.

    Čo je užitočné vedieť o evanjelickom sobáši?
    a) O evanjelický sobáš musia požiadať snúbenci v dostatočnom časovom predstihu (cca 3 – 4 mesiace pred zamýšľaným termínom sobáša) – ešte pred podaním žiadosti na matričnom úrade, pričom so sobášiacim farárom musí byť vopred dohodnutý aj termín sobáša. Sobášiaci farár dbá, aby bol zachovaný postup podľa občianskeho zákona.
    b) Evanjelickému sobášu predchádza povinná pastorálna príprava. Sobášiaci v jej rámci oboznámi snúbencov s poriadkom sobášneho obradu a vysvetlí im zmysel jeho jednotlivých častí, tiež poslanie manželstva, rodičovstva – výchovy detí.
    c) Evanjelická cirkev sobáši svojich pokrstených a konfirmovaných členov. Ak neboli konfirmovaní, je potrebné snúbencov konfirmovať (po predchádzajúcej príprave) ešte pred sobášom.
    d) Sobáš sa koná vždy v chráme za prítomnosti svedkov, ktorí po sobáši spolu s novomanželmi podpíšu zápisnicu. Svedkovia musia byť evanjelici a. v., konfirmovaní. V odôvodnených prípadoch môže byť jeden zo svedkov členom inej kresťanskej cirkvi. Svedkom pri evanjelickom sobáši nemôže byť nekresťan.
    e) Ak je jeden zo snúbencov bez vyznania, alebo odmietne konfirmáciu, pretože nemôže vyznať vieru, použije sa pre neho text sľubu uvedený v Agende pre nekresťanského partnera. Podobný postup sa zachová, ak je jeden zo snúbencov príslušníkom iného než kresťanského náboženstva.
    f) V mimoriadnych prípadoch (choroba, iná nepredvídaná udalosť) sa môže cirkevný sobáš konať aj mimo chrámu (cirkevno zborová sieň…).
    g) Sobáše sa neodporúčajú v advente a v pôste, v predvečer výročných slávností, kajúcich dní a pod.
    h) Sobáš rozvedených je možný po súhlase (dišpenz) dištriktuálneho biskupa. Súhlas žiadajú do manželstva vstupujúci cestou farského úradu, po predložení rozsudku o rozvodovom konaní.
    i) Ak je snúbenec/snúbenica iného ako evanjelického a . v. vierovyznania, potvrdia podpisom v sobášnej zápisnici dohodu výchove svojich detí: buď sa dohodnú že ich Pán Boh obdarí deťmi, budú tieto pokrstené a vychovávané vo vierovyznaní evanjelickej a. v. cirkvi; alebo deti budú nasledovať vierovyznanie svojich rodičov. – V takomto príprave treba poukázať na všetky úskalia tohto kroku.
    j) Ak by sa sobáš konal z akýchkoľvek dôvodov mimo územia zboru (zborov), do ktorého (ktorých) snúbenci prislúchajú, potrebný je predchádzajúci súhlas zborového farára jedného z nich. Zápis do matriky sobášených sa uvedie v tom zbore, z ktorého farár dal súhlas k sobášu.
    k) Ak bol sobáš vykonaný občianskym spôsobom, je možné po pastorálnej príprave požehnanie manželstva evanjelicko-kresťanským spôsobom.
    l) O vykonaní sobáša dáva cirkevný zbor osvedčenie s podpisom sobášiaceho farára. O každom sobáši (i požehnaní manželstva) sa napíše osobitná zápisnica, podpísaná manželmi, svedkami a sobášiacim farárom, ktorá zostane na farskom úrade.
    m) Evanjelická a. v. cirkev pripúšťa len sobáš osôb rôzneho pohlavia. Vylučuje požehnanie spolužitia ľudí rovnakého pohlavia (homosexualita), ako aj spolužitia druha a družky.
    n) Na požiadanie členov cirkevného zboru sa môžu v chráme Božom konať primerané posvätné výkony aj pri manželských jubileách (napríklad strieborná svadba – 25. výročie sobáša, zlatá svadba – 50. výročie sobáša a pod.)

     

NÁVŠTEVA A PRISLÚŽENIE VEČERE PÁNOVEJ

(1) Večera Pánova sa prisluhuje členom ev. a. v. cirkvi, a to od konfirmácie (resp. krstu, ak sa konal v dospelom veku).
(2) Večeru Pánovu nemožno prislúžiť tomu, kto podlieha cirkevnozborovej disciplíne, kto vystúpil z ev. a. v. cirkvi, alebo bol z cirkvi vylúčený.
(3) Interkomúnia ev. a. v. cirkvi je zásadne riešená len s cirkvami Leuenberskej konkordie (napr.
s Reformovanou kresťanskou cirkvou na Slovensku, Evanjelickou cirkvou metodistickou na
Slovensku). Prax však ukazuje, že z Večere Pánovej nemožno vylúčiť toho, kto v pokání a viere je ochotný prijať Večeru Pánovu v ev. a. v. cirkvi.
(4) Večera Pánova sa zásadne prisluhuje v chráme, a to podľa záväzného poriadku, uvedeného
v Agende.
(5) Večera Pánova sa prisluhuje aj v domácnostiach, nemocniciach, sociálnych a iných ústavoch tým, ktorí o to požiadajú. V takých prípadoch možno Večeru Pánovu prisluhovať i bez spievanej liturgie a kňazského rúcha.
(6) Večeru Pánovu možno prislúžiť pri rôznych akciách (napr. mládeže), stretnutiach, táborení a pod. aj v prírode, ale je potrebné dodržať celý liturgický poriadok. V takýchto prípadoch prisluhuje Večeru Pánovu kňaz v bohoslužobnom rúchu.
(7) Prislúženie Večere Pánovej v domácnostiach, nemocniciach, ústavoch, kňaz nesmie odkladať.
(8) Osobe, ktorá neodpovedá na otázky pri spovedi a Večeri Pánovej, nemožno sviatosť prislúžiť. V takomto prípade sa kňazovi odporúča, aby sa pri nemocnom pomodlil a dal požehnanie.
(9) Ofera spojená prisluhovaním Večere Pánovej je pri východe z chrámu, alebo po skončení
prisluhovania; nikdy nie pri oltári, po rozhrešení a prijímaní.
(10)Tomu, kto bol z disciplinárnych dôvodov z Večere Pánovej vylúčený, ale v bezprostrednom
ohrození života prejavuje úprimnú ľútosť a pokánie, možno Večeru Pánovu prislúžiť. Toto
rozhodnutie urobí kňaz.

POHREB

Úprava na konanie evanjelických pohrebov vychádza zo zásadného teologického stanoviska a
poznania, kto je subjektom a objektom pohrebu: subjektom je cirkevný zbor. On vykonáva pohreb a nie rodina. Rodina len požiada o jeho konanie. Objektom pohrebu je pohrebné zhromaždenie, ktorému sa zvestuje Božie slovo a ktoré ďakuje za to, čo Boh vykonal cez odchádzajúceho. To znamená:
(1) Keďže cirkevný zbor vykonáva pohreb, zásadne pohreb nemožno odmietnuť žiadnemu členovi cirkvi. Liturgická podoba každého pohrebu sa riadi pohrebnou agendou.
(2) Cirkevné zbor nevykoná pohreb tomu, kto vystúpil z evanjelickej cirkvi, alebo bol z nej vylúčený na základe platných cirkevných zákonov a nariadení.
(3) Pri pohrebe samovrahov, resp. ťažkých prípadov ľudí, ktorí žili pohoršlivo, vzhľadom na charakter a podstatu evanjelického pohrebu, treba konať pohreb normálnym spôsobom. V takomto prípade je však nutný diferencovaný výber liturgických textov (žalmu, modlitieb), primeraný obsah kázne a odobierky. Pri liturgii (záverečnej) nad hrobom, použije sa upravené slovo požehnania – prežehnania: Trojjediný Bože, Otče, Synu, Duchu Svätý, do Tvojich milostivých rúk porúčame tohto brata (sestru). Tvojmu svätému menu buď časť a sláva na veky. Amen.
(4) Doterajšie disciplinárne úpravy o konaní pohrebov samovrahov a pod disciplínou sa nachádzajúcich členov cirkvi (viď napr. doterajšiu pohrebnú agendu) strácajú platnosť, lebo nezodpovedajú podstate evanjelického pohrebu.
(5) Ak zosnulý člen zboru z akýchkoľvek dôvodov neprispieval na cirkevno-zborové potreby (cirkevný príspevok), upozorní duchovný pastier v pastorálnom rozhovore pozostalých na potrebu splniť tieto povinnosti.
(6) Pri prevoze mŕtveho tela do iného cirkevného zboru na pochovanie, koná sa len jeden pohreb. Na druhom mieste má byť len krátka pobožnosť (pieseň, krátky príhovor, modlitba, liturgia nad hrobom). Ak ide o pohreb po prevezení, má sa konať krátka pobožnosť (bez liturgie nad hrobom) na mieste, odkiaľ bol mŕtvy prevezený.
(7) Zvonenie pri pohrebe nie je poctou mŕtvemu. Zvonením cirkevný zbor oznamuje, že zomrel člen zboru. Do dňa pohrebu zvoní sa denne najviac dvakrát, pri samotnom pohrebe (rozlúčke) podľa miestnych zvykov. Poplatok za zvonenie je príspevkom do cirkevnozborovej pokladne, alebo odmenou zvonárovi (kostolníkovi), alebo trovy s ním spojené znáša cirkevný zbor.
(8) Používanie zvonov pri občianskych pohreboch je vylúčené (vzhľadom na charakter – podstatu zvonenia)!
(9) Používanie zvonov pri pohreboch členov iných cirkví je vecou dohody príslušných cirkevných zborov. Podobne pri používaní zvonov iných kresťanských cirkví pri evanjelických pohreboch.
(10)Ak sa chce v rámci evanjelického pohrebu niekto pohrebnému zhromaždeniu prihovoriť
(zamestnávateľ zosnulého, obecný úrad, rozličné spolky, občianske výbory a pod.), môže tak urobiť len po predchádzajúcom dohovore s pochovávajúcim farárom
(11)Odporúča sa (najmä vo vidieckych zboroch), aby sa v čele pohrebného sprievodu niesol kríž.
(12)Odporúča sa, aby duchovný pastier v najbližších dňoch po pohrebe navštívil rodinu zosnulého a zotrval s ňou v pastorálnom rozhovore.
(13)Niet zásadných dôvodov, okrem dôvodov hygienických (riadených štatútom obce), prečo by sa rakva s mŕtvym telom nemohla vnášať do chrámu. Je vecou cirkevného zboru, či súhlasí s takýmto odporúčaním a kde sa v priestore chrámu počas pohrebu rakva uloží. Neodporúča sa rakvu v chráme otvoriť.
(14)Na pohreboch sa nepoužíva kamža a u kňazov vylučuje sa aj používanie ozdobných, najmä čierno lemovaných tabličiek a pod.
(15)Evanjelický cirkevný pohreb možno vykonať aj inoveriacemu na žiadosť rodiny, ktorá predtým o pohrebe upovedomila kňaza patričnej cirkvi. Pokiaľ kňaz inej cirkvi odmietol pochovať člena svojej cirkvi, môže tak urobiť na požiadanie rodiny evanjelický farár v prípade, že tým nespôsobí verejné pohoršenie a ujmu vlastnej cirkvi, resp. zboru.
(16)Cirkevný pohreb sa koná na základe žiadosti a osobnej návštevy zarmútenej rodiny na farskom úrade a nie na základe sprostredkovania pohrebnou spoločnosťou (agentúrou).

 

VSTUP DO CIRKEVNÉHO ZBORU

Vznik členstva v cirkvi
(1) Členstvo v Evanjelickej cirkvi sa nadobúda krstom alebo prijatím do cirkvi toho, kto bol pokrstený v inej kresťanskej cirkvi.
(2) Krst dieťaťa sa vykonáva v krátkom čase po jeho narodení. V odôvodnených prípadoch možno dieťa pokrstiť aj v neskoršom veku. Nepokrstenú osobu, ktorá požiada o prijatie do Evanjelickej cirkvi, treba pokrstiť i v dospelom veku.
3. (3) Pokrstené dieťa sa stáva členom cirkevného zboru jeho rodičov alebo jedného z nich. Dospelá osoba prijatá do Evanjelickej cirkvi sa stáva členom cirkevného zboru, v ktorom sa jej prijatie uskutočnilo.

Zánik členstva v cirkvi
(1) Členstvo v Evanjelickej cirkvi zaniká vystúpením, vylúčením, úmrtím a vyhlásením za mŕtveho.
(2) Vylúčiť z Evanjelickej cirkvi možno len z dôvodov ustanovených v tejto ústave.

Práva a povinnosti člena cirkvi
(1) Člen Evanjelickej cirkvi má najmä tieto práva:
a) zúčastňovať sa na činnosti cirkvi, predovšetkým cirkevného zboru
b) zúčastňovať sa na službách Božích a prijímať prostriedky milosti
c) žiadať duchovnú a materiálnu pomoc v núdzi a využívať služby cirkevnej charity
d) voliť a byť volený do cirkevných orgánov
e) predkladať žiadosti, návrhy a podnety cirkevným orgánom a cirkevným predstaviteľom
f) zúčastňovať sa na zasadnutiach zborových konventov, vyjadrovať sa k veciam, ktoré sú predmetom ich rokovaní a hlasovať o nich
g) domáhať sa ochrany svojich práv pred cirkevnými orgánmi a cirkevnými súdmi
(2) Právo voliť a právo hlasovať na zborovom konvente nadobúda člen cirkvi po dovŕšení plnoletosti.
(3) Právo byť volený do cirkevných orgánov nadobúda člen cirkvi, pokiaľ táto ústava neustanovuje inak, dovŕšením 21 rokov.


(1) Všetci členovia Evanjelickej cirkvi bez rozdielu rasy, pohlavia, jazyka, sociálneho a spoločenského postavenia majú rovnaké práva.
(2) Evanjelická cirkev v záujme čo najlepšieho pochopenia Božieho slova slúži svojim veriacim v ich rodnom jazyku. V národnostne zmiešaných cirkevných zboroch sa služby Božie konajú nielen v slovenskom jazyku, ale aj v jazykoch národností.

(1) Člen Evanjelickej cirkvi má najmä tieto povinnosti:
a) zúčastňovať sa na službách Božích a prijímaní sviatostí
b) žiť príkladným kresťanským životom v rodine i v spoločnosti a vychovávať svoje deti v evanjelickom duchu
c) rozširovať a prehlbovať svoje duchovné vedomosti, zúčastňovať sa na náboženskej výchove a konfirmačnej príprave
d) zúčastňovať sa na činnosti cirkvi, najmä v cirkevnom zbore a prispievať na úhradu nákladov tejto činnosti
e) podľa svojich schopností a možností plniť úlohy a funkcie v cirkvi
f) dodržiavať ustanovenia tejto ústavy, cirkevné zákony a nariadenia, plniť rozhodnutia cirkevných orgánov a cirkevných predstaviteľov a podrobiť sa rozhodnutiam cirkevných súdov
(2) Konfirmačnú prípravu absolvujú členovia cirkvi vo veku nad 12 rokov. Príprava je
spravidla dvojročná. Výnimku povoľuje senior. (pozri 4/1996 B ods. 1)

(1) Evanjelická cirkev požaduje svojich členov, aby žili príkladným kresťanským a občianskym životom, dodržiavali zásady kresťanskej mravnosti a občianskej spolupatričnosti i zákony demokratického štátu. Cieľavedomou náboženskou a etickou výchovou bojuje proti nemravnosti a iným protispoločenským javom.
(2) Za vedomé porušovanie pravidiel mravného života a cirkevných zákonov
vyvodzuje voči svojim členom disciplinárne dôsledky.


(1) Evanjelická cirkev požaduje za základ cirkevného a občianskeho spoločenstva kresťanskú rodinu. Všetkými dostupnými prostriedkami sa usiluje, aby rodinný život jej členov bol harmonický a všeobecne príkladný. Sledujúc tento cieľ vedie svojich, najmä mladých, členov k tomu, aby vstupovali do manželstva uvážlivo a manželstvá uzavierali cirkevným spôsobom.
(2) Uzavrieť manželstvo môžu členovia cirkvi zásadne len po dovŕšení plnoletosti. V nižšom veku môže člen cirkvi uzavrieť manželstvo len so súhlasom občianskeho súdu.
(3) Evanjelická cirkev vychádzajúc z Písma svätého čelí všetkými prostriedkami duchovného vplyvu narušovaniu a rozvracaniu manželstiev.
(4) Cirkevný sobáš rozvedenej osobe môže povoliť dištriktuálny biskup.